Witam,
Rozwiązanie można znaleźć w sieci. Napisze na bazie własnego doświadczenia. W 90% przypadków gdy objawami są np:
1. Wycieraczka wolno wyciera
2. Zacina się, zatrzymuje sie w połowie szyby
przyczyna jest niestety zabrudzenie się ośki i tulei w której znajduje się ramię wycieraczki.
Jesli Twój opelek ma więcej niż 4 lata bądź tego niemal pewien.
Oczywiście najpierw sprawdż bezpieczniki. W astrze kombi sa to bezpieczniki z przodu auta, nuer 31 lub 32, nie paiętam dokładnie, w każdym razie mają 30A.
Sposób naprawy problemu:
Przewidywany czas naprawy dla laika, który to robi pierwszy raz; ok. 2-3 godzin.
1. Demontaż uchwytu za który łapie się zamykając tylną klapę
Tu laik napotyka pierwszy schodek. Aby zdemontować to należy wyjąć plastikowy kołek rozporowy.
Nie wyciąga sie go na siłe. Weź cieniutki płaski śrubokręt. Wsuń go prostopadle w łepek bolca, z jednej strony jest malutki otworek wzdłuż obwodu łepka, aby ułatwić operację, gdyż płaski łepek bolca ściśle przylega do kołnierzyka bolca.
2. Śrubokrętem Torx odkręcasz dwie śrubki w miejscu gdzie jest na klapie trójkąt.
3 Zdejmij NAJPIERW te dwa plastikowe elementy wokół szyby! Są na zatrzaski (spinki) Zacznij od lewego, potem prawy.
4. Teraz zauważysz, że na łaczeniu tylnej tapicerki z tymi plastikami , które są wokół szyby są dwa kołki rozporowe, po jednym z każdej strony.
5. Zdjęcie tapicerki: Z wyczuciem odciągasz plastiki, trzasnięcia oznaczają, że spinka wyskoczyła z otworu. Spokojnie, połamac te plastiki jest niemożliwością.
6. Po zdjęciu tapicerki: Zdejmij plastikową osłonkę śruby tylnej wycieraczki.Psiknij WD na śrubkę.
7. Teraz jest wazny moment. Ośka wycieraczki przechodzi przez tylnią szybę. A Plastikowa wycieraczka od brudu prawdopodobnie przykleiła się do trzpienia. Ona jest nasuwana. Na trzpieniu są pionowe nacięcia (ząbki). Podobnie na wewnętrznej stronie od wycieraczki. To sie nasuwa a zabki spasowują sie do siebie. Oczywiście najpierw trzeba odkręcić zwykłą nakretkę.
Jak zdjąć ramię wycieraczki? Uzyj ściągacza do łożysk. Może byc nawet duży ściągacz, ja robiłem takim do łożyska koła.
Inne rozwiązania sa troche ryzykowne. Można zrobić dzwignię zapierając o blachę na dole. Ale to jest ryzykowne, szkoda uszkodzić wycieraczke i szybę.
ściagacz ma tę zaletę, że łapiesz trzema ramionami za wycieraczke a odciągasz zapierając się o metalową oskę wycieraczki. Nie ma kontaktu ani z szyba, ani z metalową maską auta. Jest bezpiecznie. Głupio by zamiast naprawić wycieraczke fundowac sobie wymiane tylnej szyby.
Wbrew pozorom przy uzyciu ściagacza i wcześniejszym psiknięciu, wycieraczka puści i lekko zejdzie.
8.Teraz odkręć trzy nakrętki gwiazdkowe. nie musisz miec na szczęście specjalnego klucza nasadkowego torx, tutaj wystarczą kombinerki, mocny ścisk i odkręcisz nie uszkadzając nakrętek. Oczywiście, masz komplet narzędzi, z torxami, to uzyj własciwego klucza.
9. Po odpieciu kostki (podwaz sobie delikatnie płaskim śrubokretem od zewnątrz spinke) trzymasz mechanizm wycieraczki w ręku.
10.Odkręć plastikową obudowę, jest tam kilka, nie pamiętam, 6-7 śrubek?
11. Twoim oczom ukaże się widok wprawiający w mały popłoch. czy dam sobie teraz radę? Spokojnie.
12. Musisz teraz zdjąć ten czarny plastikowy kołnierz, który jest na metalowej ośce. On jest jakby nasuwany termicznie. Cały brud, jakaś sól i inny syf jest pod nią. Ponieważ zsunięcie tego wydaje sie niemozliwością bez uszkodzeniaa tego plastiku, moim zdaniem jedynym rozwiązaniem jest delikatne nacięcie zaczynające się od grubszego oczywiście końca.Wystarczy jeden- dwa centymetry od krawędzi nożem do tapet (nie strac palców) i powinno całosc zejść.
13. Oczyśc sobie to miejsce pod tym platikiem. Umnie to był koszmar, jakieś nakwity solne skamieniałe, itp, opukałem to aby odleciały zmurszałe fragmenty, oczyściłem szczotka drucianą.
14 Teraz kluczowy moment. Najlepiej na duzym imadle. Musisz wybić trzpień. Wcześniej napsikaj WD. Troche pomoże. Wybijanie zazwyczaj idzie pomału, bo własnie dlatego Twoja wycieraczka nie działa, że tam zebrał się syf całego zjechanego przez ciebie świata.
Ja to zrobiłem tak. Wziąłem młot duzy, chyba dwu kilowy, wkręciłem dwie nakrętki na gwint i pukałem z wyczuciem na imadle aby trzpień wszedł do nakretek, potem wziałem jakąś śrube grubą i udzerzałem w trzpień. Go trzeba zwyczajnie chamsko wybić z tej tulejki. Przy czym uspokajam, ta plastikowa zebatka wychodzi nic sie nie uszkodzi.
Kiedy wybijesz ten trzpień zrozumiesz dlaczego twoja wycieraczka odmówiła współpracy. U mnie posypało sie ze środka jak jakies trociny. Oczyść wszystko co się da. Na początek dobra jest zawsze benzyna ekstrakcyjna, rozpuści stary smar. Pilnikiem okrągłym wyrównaj środek tulei. Najlepszy potem do smarowania jest smar ceramiczny (biały). koszt około 10-15 zł za taki smar. Ale moze być każdy smar. Spasuj czy teraz trzpień kręci sięlekko. W tym celu posmaruj trzpień Jak tak to ok.
Od razu nadmienie, że w obudowie jest taka na trzpieniu biała jakby owalna część z dwoma trzpieniai ałymi, które blokują mechanizm. W metalowym zagłebieniu obudowy pod tą częścią jest gumka w która wchodzi ten grubszy trzpień tej białej plastikowej cześci.Pisze, aby tego przypadkiem nie zgubić w trakcie demontażu mechanizmu zebatego przed wybijaniem samego trzpienia.
Teraz złożenie mechanizmu. Od razu wspomnę, ze niektórzy demontuja obudowę silnika. ona jest zamykana zagiętymi blaszkami, które łatwo poodginać i wtedy można wyjąć uzwojenie. To może byc konieczne jeśli nie da sie ot tak wyjąć tej dużej białej zębatki, bo slimak od silniczka styka się z ta duża zebatką.
Kiedy masz oczyszczone wszystko zaczynasz składanie. Najpierw ośka, posmaruj dobrze, sprawdz czy lekko się kręci w pozycji wsunietej całkowicie jak przy spasowaniu. Teraz nałóż te biała częśc z wypustakami na oskę, wczesniej oczywiście włóż gumkę w zagłębienie pod tą częścią. Duża zębatka. połącz wszystko.
Sprawdz czy lekko chodzi. możesz nałożyć ten mały biały kapturek na oś duzej zębatki, ja zapomniałem, nie jest to istotne, ale jak jest to załóz tego pypka.
Jesli wyjałeś uzwojenie ze slimakiem to możesz sprawdzić czy lekko chodzi. Powinno tak czy owak. Oczywiście wszystko co trze o siebie i zebatki smarujesz, najlepszy jest z mojego doświadczenia smar biały ceramiczny, nie łapie brudu. Teraz składasz czarna obudowę. Dobrze jest tylko sprawdzic czy szczotki nie są zuzyte, jesli mają pół centymetra to spoko, odstęp miedzy nimi nie powinien byc mniejszy niż 16 mm jeśli masz 14 mm lub mniej to bardzo dobrze.
Po spasowaniu skręcasz wszystko w odwrotnej kolejności.
Teraz tylko istotne jest zabezpieczenie przed ponownym zabrudzeniem.
Posmaruj silikonem ten fragment pod ta czarna osłonka, która zdejmiwaliśmy nacinając. nasuń na oś, nałóż metalowy kołnierzyk ściskający i dokręc go. Nacięcie możesz zasmarowac silikonem.ja na dole oski pod tym kołnierzykiem dodatkowo nałożyłem mały oring. Dodatkowo nałozyłem mikro oring na górze oski ze smarem.
rzykręcamy mechanizm do klapy, sprawdzamy. Działa? Powinno. Spalic ten silnik akurat jest niemozliwością. Szybciej przepalisz bezpiecznik.
Zakładając tapicerkę sprawdz czy wszystkie spinki sa na tapcerce, a nie w otworkach na klapie. Jak jakis został to go wybij od wewnatrz wycisskając kawałkiem deseczki. Najpierw zakładasz tym razem duży element tapicerki, potem te dwa małe boczki wokół szyby. Gwinty dobrze jest smarować delikatnie biały smarem, podobnie to miejsce na(trzpień) na który basuwasz ramię wycieraczki. Biały smar powoduje ze kolejne odkręcenie danego elementu jest łatwością. masz pytania? pisz na
akami@interia.pl